Am asistat, in urma cu un an, la reactia "sulfuroasa" a unui varstnic coleg de breasla, ce se manifesta scandalizat de aprecierile unuia dintre curatorii Galeriei Plan B referitoare la "starea uniunii" (UAP Cluj, n.a.), consemnate de o gazeta locala.
Printre reprosurile scandate, unul sanctiona intinarea nobilului ideal al "unitatii-depline-in-jurul", iar altul viza legitimitatea vocii critice (pentru cei nascuti dupa "revolutie": pe ce baza?!).
In aceeasi dialectica a relatiei cu adevarul care facea ca pana in '89 suprafetele cu recolta stransa raportate "sus" sa depaseasca suprafata Romaniei, situatia filialei locale ai carei membri nu mai fusesera convocati intr-o adunare generala de peste sase ani, cu o participare anemica in expozitii si care pierduse doua galerii de arta in centrul orasului, starea celei de treia fiind deplorabila prin degradare si statutul incert, merita probabil o cosmetizare precum aceea a unei rani cu fond de ten.
Tinerele generatii au insa alta perspectiva, libera de duplicitatea schizoida care a alterat existenta celor care depasesc patru decenii de viata. "Baza" lor se edifica continuu, omologand mereu noi standarde care ii indreptatesc sa preia controlul in societate.
Evolutia galeriei independente Plan B in ultimele luni este un exemplu in acest sens. Condusa de tinerii curatori-artisti Mihai Pop si Adrian Ghenie, galeria are un program centrat pe noile medii artistice, care, la Cluj, nu pot aspira totusi la succesul pe care il au tablourile cu vaze, flori si nori la asfintit.
De aceea, anul 2007 a insemnat "externalizarea" galeriei prin debutul in competitivul mediu american. Armory Show, una dintre cele mai prestigioase expozitii de arta contemporana ce se deschide in fiecare an la New York a expus si lucrarile artistilor ardeleni Ciprian Muresan, Miklos Szilard, Serban Savu, Adrian Ghenie, Cristi