Cu toate că elevii au ieşit veseli după cele 50 de minute pe care le-au avut la dispoziţie pentru a rezolva teza cu subiect unic la limba şi literatura română, dascălii consideră că subiectele ministerului au fost prea multe şi cu enunţuri complicate pentru elevii de clasa a VII-a.
Polemica a pornit de la unul dintre subiecte, în care elevilor li se cerea să precizeze funcţia sintactică a mai multor cuvinte subliniate, printre care şi sintagma „Mă-ta“. În timp ce unii profesori de română susţin că sintagma a fost subliniată ca fiind un singur cuvânt, cu o singură funcţie sintactică, deşi este vorba despre două cuvinte cu funcţii diferite care trebuia subliniate separat, reprezentanţii MECT îi trimit pe profesori să consulte Gramatica Academiei unde, spun ei, se precizează că substantivele nume, de rudenie nearticulate formează o unitate cu adjectivul posesiv următor.
Profesorii doljeni trec în plan secund polemicile legate de analiza sintagmei „mă-ta“ şi consideră că MECT ar fi putut alege alt cuvânt. „N-ar fi fost un cuvânt care să fie dat spre analiză. Copiii sunt sfătuiţi în general să nu folosească acest cuvânt şi este greu să îi explici unui copil de clasa a VII-a de ce sintagma «mă-ta» este bună de analizat şi nu de folosit. Lucrările vor fi corectate conform baremelor MECT, iar dezbaterile pe tema analizei care trebuia făcută acestei sintagme nu vor fi luate în seamă de profesorii corectori“, a explicat Anca Mic, inspector şcolar de limba şi literatura română din cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj.
În plus, profesorii doljeni susţin că subiectele au fost prea multe pentru cele 50 de minute, iar majoritatea elevilor nu au avut timp să termine toate exerciţiile de gramatică sau să scrie tot ce ştiau despre personajul epic ales. „A fost foarte mult pentru un copil de clasa a VII-a şi cred că putea fi ales un text mai potrivit decât