"Dupa start, in functie de sicane si puterea motoarelor se rarefiaza (masinile - n.red.). Incep sa se distanteze pe traseu". Vasile Gheorghiu, un fost inginer mecanic de 63 de ani, striga ca sa se faca auzit. Stie tot despre masini, iar azi e una dintre cele mai frumoase zile din viata sa. Poate vedea pe viu, la Bucuresti, motoarele de care e pasionat.
Iar vederea de la tribuna VIP a circuitului Bucharest Challenge 2007, ("am primit invitatie", explica in soapta, cand este intrebat cat l-a costat biletul) desfasurat la sfarsitul saptamanii trecute, iti taie rasuflarea. Tribuna este in coltul de sud-est al Casei Poporului. Bolizii de Formula 3 vin din dreapta, dupa o linie de aproape un kilometru pe care pot atinge 250-260 de km/ora, si sunt fortati sa incetineasca inainte de a face la dreapta, pe 13 Septembrie, dupa care accelereaza in forta.
Cum se intra cel mai bine intr-o curba? "Cei mai multi rateaza franarea, iar la o franare prea brusca masina pierde aderenta. Centrul de greutate il impinge catre exterior", explica Gheorghiu.
Dar cum reusesc sa-si ia "fata" masinile una alteia? "Stai! Ce numar era asta? 35?" El e castigatorul. "Da, despre ce vorbeam?" Despre cum sa iei curbele. "Trebuie sa apreciezi raza optima din fund, din fese. Da, nu radeti. Prea putin poti sa vezi ceva la 200 de km pe ora. Pilotul trebuie sa stie foarte bine circuitul si sa simta cum lucreaza masina - cand pierde aderenta", explica Gheorghiu. Acesta este motivul pentru care, timp de trei zile inainte de cursa oficiala, exista recunoasterea traseului si calificarile.
Gheorghiu spune ca urmareste cursele de Formula 1, dar ca e cu totul altceva sa vezi pe viu. De ce vine la curse? De ce iubesc oamenii in general cursele automobilistice? "Te transforma pentru cateva momente din starea de zi cu zi in altceva. Parca te pui in locul pilotului - e o senzatie de teama s