Pentru cei care îşi aleg Istoria la Testele Naţionale, profesorul Marian Banu, de la Şcoala 133 din Bucureşti, explică metodele perfecte pentru rezolvarea variantei 13, metode aplicabile tuturor variantelor de istorie.
„Subiectul I necesită cunoştinţe elementare de istorie, subiectul al II-lea este la fel de uşor, subiectul al III-lea are un nivel mediu de dificultate, iar ultimul subiect face diferenţa între elevii pregătiţi şi elevii foarte bine pregătiţi. Rezolvarea corectă a primului subiect îi asigură candidatului la Testele Naţionale nota 5. Cu toate acestea, sunt copii buni care greşesc din neatenţie şi din grabă. Cerinţa trebuie citită cu atenţie, de două-trei ori, nu superficial. La acest subiect, nimeni nu are voie să greşească, tot ce trebuie să facă este să aleagă un răspuns corect din 4 variante posibile. La următorul subiect, este recomandabil să nu se completeze răspunsurile direct pe foaia de examen, ci pe ciornă. Dacă vor citi cu atenţie, candidaţii vor observa că trebuie să completeze un text cu date şi cuvinte deja oferite într-o listă. De asemenea, ei vor observa că lista cuprinde mai multe cuvinte decât sunt cerute în text, ceea ce înseamnă că există şi date şi cuvinte în plus.
Penultimul subiect are cerinţe uşoare. Singurul element dificil este punctul 5, la care candidaţilor li se cere să prezinte două urmări ale preluării tronului Moldovei de către Ştefan cel Mare. În primul rând, copiii vor spune că Ştefan cel Mare a fost voievodul care s-a remarcat în luptele antiotomane, în secolul XV. Apoi vor spune că a luptat împotriva ocupaţiei otomane, a refuzat să plătească tribut otomanilor sau că a vrut să încheie o alianţă antiotomană.
La ultimul subiect, candidaţii trebuie să facă un eseu, o compoziţie despre unirea şi reformele lui Cuza. Ei trebuie să fie atenţi la structură (introducere, cuprins şi încheiere), logică,