Sunt o multime de banci care se uita la Romania, pentru ca piata are un volum potential foarte mare, iar sansa jucatorilor locali ar fi sa se grabeasca sa dezvolte centre regionale de servicii care sa deserveasca pietele din jur, apreciaza Steven van Groningen, presedintele Raiffeisen Bank.
"Interesul bancilor straine poate fi o amenintare, dar si o oportunitate in masura in care dezvoltam centre regionale de procesare si suport", spune Van Groningen.
Modelul de centralizare este foarte util in primul rand bancilor cu prezenta regionala, precum Raiffeisen, UniCredit sau OTP, carora le este relativ usor sa adune in structuri unitare functii de IT, procesare a creditelor sau de dezvoltare de produse, avand in vedere profilurile asememanatoare ale pietelor din zona.
UniCredit a infiintat de anul trecut un centru de procesare a creditelor care deserveste inclusiv banca-mama din Italia, iar Raiffeisen lucreaza la un centru de prelucrare informatica a datelor.
Van Groningen vede potential si pentru infiintarea de call-center-uri pentru servicii bancare. Exista insa doua conditii importante pentru succesul unor astfel de activitati. "Trebuie sa avem masa critica si costuri reduse."
El spune ca este nevoie de un cost redus pe tranzactie, insa bancile din Romania sunt inca relativ scumpe.
"Trebuie sa fim foarte eficienti si mai avem mult de lucrat pe aceasta zona. Nu vad insa niciun efort de imbunatatire pe aceasta zona. Ne trebuie banci mari, cu platforme mari si cu personal pregatit", mai spune Van Groningen, amintind de problema de resurse umane cu care se confrunta piata bancara in contextul in care crearea de specialisti a ramas in urma procesului de expansiune a retelelor bancare, cu presiunea de rigoare asupra salariilor din sistem.
Seful Raiffeisen Romania se declara convins ca multi dintre jucatorii care intentioneaza sa ofer