Ce inseamna a fi dascal de nota zece? Ce inseamna a avea un invatamint de calitate? Raspunsul depinde de punctul de vedere din care sint evaluate activitatile educative din scoala, iar punctele de vedere ale celor implicati, Ministerul Educatiei, parintii si elevii, difera destul de mult.
Pentru Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului, acest lucru inseamna a avea rezultate remarcabile la olimpiada, a realiza diferite proiecte educationale, acestea fiind cele mai importante criterii pentru acordarea gradatiilor si salariilor de merit. In grila nu se vorbeste despre realizari, ci despre faptul ca respectivul a ocupat o functie sau a facut un curs. Ca urmare, din aceste clasamente cu profesori nu se pot evidentia cei care intr-adevar sint de nota zece.
Un alt element important in evaluarea actului educational este familia. Parintii trebuie sa fie multumiti de nivelul cunostintelor capatate de copil, indiferent daca este vorba de promovarea unui examen national, intrarea la facultate sau obtinerea unui premiu la faza nationala a unei olimpiade. Nici punctul de vedere al parintilor nu poate fi absolutizat, pentru ca de multe ori, elevii nu invata din placere, ci din teama, iar parintii nu stiu sau nu le pasa. Pentru ei cel mai important este ca odrasla sa invete. In momentul in care factorul coercitiv dispare, dispare si dorinta copilului de performanta sau pasiune pentru un obiect sau altul.
Cel mai important factor din ecuatia calitatii actului educational este, insa, elevul. Ce spun elevii despre profesorii lor se poate afla din site-urile "calificative.ro", unde sint trecute majoritatea unitatilor scolare din municipiu si citeva din mediul rural.
"Esentiala este relatia profesor-elev si cum isi face ora profesorul, care trebuie sa ia in considerare asteptarile elevilor"
Psihologii s