Mai multi oameni de afaceri din regiunile Rostov si Krasnodar intentioneaza sa deschida o linie regulata de feribot pe Marea Neagra catre Romania. Pentru a sonda terenul, doua delegatii ale oficialilor din cele doua regiuni vor sosi in Romania in aceasta vara, ne-a declarat presedintele Camerei de Comert si Industrie Romania-Rusia (CCIRR), Mihai Macsim.
De partea rusa, porturile luate in calcul sunt Novorosiisk, Soci (regiunea Krasnodar) si Rostov pe Don, iar in ceea ce priveste Romania, cele mai mari sanse le are Agigea. Deocamdata costurile investitiei nu au fost facute publice, insa ele vor fi ridicate, avand in vedere ca trebuie amenajat si terminalul romanesc, ce va trebui dotat inclusiv cu linie de cale ferata cu ecartament mare.
Necesitatea stabilirii unei legaturi directe pe mare intre Romania si Rusia este stringenta, din cauza problemelor imense care apar la tranzitarea Republicii Moldova si a Ucrainei. Potrivit lui Macsim, tranzitul prin aceste tari este "costisitor si riscant". Transportatorii romani evita sa efectueze curse prin zona, iar cei moldoveni sau ucraineni le "sufla" contractele exportatorilor romani.
Totodata, autoritatile din cele doua tari percep garantii de tranzit, care se returneaza la iesirea din tara, minus un comision important. Nu lipsesc nici sicanele din partea vamesilor moldoveni si ucraineni. "Doua luni mi s-a plimbat un vagon intre Giurgiulesti si Galati, pentru ca, chipurile, sarma de sigiliu nu avea diametrul de 6 mm, ci de 4", spune Macsim. Toate aceste sicane sunt facute pentru a-i determina pe romani sa dea spaga.
Birou de reprezentare la Moscova
Pentru promovarea exporturilor romanesti in Federatia Rusa, CCIRR intentioneaza sa deschida in perioada urmatoare, atunci cand va fi momentul prielnic, o reprezentanta comerciala privata la Moscova. Mihai Macsim nu este descurajat de esecul As