Noaptea alba a galeriilor nu are nici o legatura cu noaptea alba a muzeelor, cum credea cineva. E, daca vreti, din cauza diferentei dintre clasic (muzee) si alternativ (spatii de expunere pentru arta vizuala), dar si a diferentelor mai usor de cuantificat: distanta de o saptamana intre cele doua evenimente; pentru muzee, noapte alba inseamna 19.00-01.00 din simplul motiv ca in ziua urmatoare institutiile au program normal, in timp ce galeriile private isi permit un program intre 19.00 si 04.00; si, nu in ultimul rand, numarul de vizitatori. E adevarat ca noaptea alba a muzeelor are deja o istorie, de trei ani, in timp ce noaptea galeriilor este la prima editie.
In noaptea de 26-27 mai, am reusit sa trec pe la 5 dintre cele 12 galerii incluse in traseul primei noptii albe. Nu s-a stat nicaieri la coada, asa cum s-a intamplat la muzee, dar presupun ca nu acesta era scopul organizatorilor (Fundatia HAG). In definitiv, noaptea muzeelor este un program gandit pentru a fi popular, in timp ce noaptea galeriilor este facuta ceva mai pretentios. Pentru aceasta prima editie a existat un juriu de selectie, din care au facut parte Aurora Kiraly, Stefan Tiron, Alexandra Croitoru si Raymond Bobar, a existat un curator (Suzana Dan).
Turul noptii albe a galeriilor ar fi fost normal sa inceapa de undeva de langa Gara de Nord, mai precis de la Galeria Andreiana Mihail, cu o dezbatere despre "Galeriile din Romania si piata internationala de arta". Sau dintr-un punct opus pe harta, pe Batistei, la ArCub. Aici, Marina Albu a propus un proiect interesant. "Imparte-ti arta, imparte din tine" pare sa fi fost moto-ul proiectului ei, "Sharing & Security", un performance care se termina chiar cu distrugerea obiectului artistic – o casa din carton, cu tot cu locatari – si impartirea bucatilor rezultate intre vizitatori. Totul a fost filmat, iar pana in zori urma ca filmul sa fie ara