» Ramasitele combinatelor industriale de la Hunedoara, Calan, Zlatna, Copsa Mica, Valea Calugareasca, Babadag etc. fac subiectul albumului de fotografie de arta "Kombinat".
» Dezindustrializarea a lasat in urma spatii dezafectate nu numai in spatiile post-comuniste, ci si in tarile vestice unde acestea au fost repuse in circuitul economic sau valorificate cultural si social.
» Daca pentru ramasitele arhitecturii industriale comuniste nu exista deocamdata o solutie economica sau ecologica, din punct de vedere estetic ele se lasa lesne resemnificate si revalorizate.
Geometriile abstracte, jocurile de texturi, contrastele si dezacordurile, culorile toxice si apasatoare ale ruinelor industriei comuniste fac fara indoiala subiectul unei fotografii de calitate.
Privind aceste peisaje apocaliptice ca obiecte abstracte, semnificatiile lor cele mai nocive, altfel inca actuale, sunt neutralizate suficient cat sa ne putem distanta de mostenirea si efectele unei istorii nefaste. Din pacate, textele care insotesc imaginile sunt mai putin detasate, tocmai din teama autorilor volumului ca estetismul imaginilor ne-ar putea face sa uitam prea repede trecutul si, mai ales, situatia prezenta ale acestor locuri. Fotograful serban "Cibinus" Bonciocat, mai putin urmarit de astfel de scrupule, reuseste insa sa atinga aceleasi probleme (peisajul compromis, toxicitatea resturilor industriale, interesele discutabile ale proprietarilor actuali, situatia celor care traiesc din furtul si "reciclarea" materialelor de constructie) cu mai putina patima post-revolutionara si cu mai mult sens din perspectiva prezentului.
Dezindustrializarea ia forme diferite pentru grupuri diferite
Unul dintre cele mai lucide si mai detasate comentarii din album, textul semnat de antropologul Liviu Chelcea si geograful Gabriel Simon trece rapid in revista traiectoriile actua