Gabriel Matei, presedintele companiei Consumer Product Network, desprinsa in 2002 din grupul A&D Pharma, se asteapta ca scaderea preturilor per ansamblul pietei de bunuri de larg consum, ca urmare a integrarii in UE, sa fie vizibila abia peste doi ani.
Volumul inca redus al pietei locale de bunuri de larg consum (FMCG), costurile mari generate de infrastructura din Romania si de adaptarea la standardele europene nu au justificat economic reducerea preturilor la raft pentru produsele FMCG importate din Uniunea Europeana, odata cu aderarea Romaniei, potrivit lui Gabriel Matei.
"Logistica in Romania este mult mai scumpa decat in Vest. De exemplu, Germania poate fi acoperita de un distribuitor de genul nostru cu 4-5 depozite, datorita infrastructurii bine puse la punct, in schimb, pe piata romaneasca sunt necesare depozite locale. Mai mult, trecem printr-o perioada cu cresteri ale costurilor logistice datorita adaptarii la regulile europene, dupa intrarea in UE", adauga Matei.
Distribuitorul Consumer Product Network (CPN), cu afaceri estimate la peste 40 mil. euro in acest an, se bazeaza inca pe magazinele traditionale, care detin cea mai mare pondere in volumul total de marfa distribuita. Peste 85% din articolele distribuite de companie, printre care biscuitii Lu (Danone) sau produsele pentru igiena personala Scholl, nu au fost afectate de intrarea in Uniunea Europeana, datorita eliminarii progresive a taxelor vamale, realizate in ultimii ani.
"Cred ca este foarte important, ca distribuitor, dar si ca producator, sa ai un echilibru intre canalele de distributie, pentru a nu risca prea mult", afirma Matei. El admite ca extinderea agresiva a retelelor mari de magazine va avea consecinte importante asupra structurii pietei FMCG.
"Daca ne uitam la relatia furnizorilor cu retailerii mari, se remarca o polarizare a pietei in momentul de fata. Sun