In sapte ani Romania nu a reusit sa cheltuiasca pentru infrastructura rutiera decat 200 mil. euro din fonduri europene desi programul ISPA aloca acestui sector pentru perioada 2000 - 2010 aproape 673 mil. euro, potrivit suplimentului lunar Business Construct care apare astazi impreuna cu ZF.
"Din fondurile ISPA am cheltuit numai circa 30% pana acum", a de clarat Mihai Grecu, director general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR).
Asta inseamna ca, pana in 2010, administratia centrala si locala ar trebui sa mai cheltuie pentru drumuri si autostrazi inca 471 de milioane de euro, respectiv peste 70% din totalul de bani, in doar 33% din timpul acordat creditarii ISPA.
Proiectele propuse spre finantare pe fonduri ISPA au atras pana in prezent 364,5 mil. euro, din care numai 200 de milioane au fost propriu-zis cheltuite, conform datelor furnizate de CNADNR.
Directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania spune ca motivele care au determinat gradul scazut de absorbtie sunt multe si destul de cunoscute.
"Este vorba despre problema exproprierilor, care nu au fost facute la timp si pentru care nu sunt bani acum, de lipsa expertilor care sa gestioneze conceperea si derularea proiectelor si, nu in ultimul rand, de lipsa acuta a finantarilor", a spus Grecu. El a adaugat ca cea mai mare problema insa este lipsa terenurilor disponibile pentru constructia de drumuri, procesul de expropriere fiind ingreunat de lipsa unei legislatii corespunzatoare si a unei strategii anterioare de eliberare a culoarelor pe care urmau sa fie construite soselele sau autostrazile.
"Daca o luam istoric, ar fi fost mai bine ca inainte, la inceputul anilor '90, sa se fi rezervat aceste culoare. De exemplu pe autostrada Bucuresti-Constanta, pe tronsonul Cernavoda-Constanta nu avem nimic libe