A IX-a editie a celui mai important festival de film asiatic din Europa si-a onorat din nou cartea de vizita si ne-a oferit o ampla panorama a ultimelor succese cinematografice din China, Japonia, Hong Kong si Coreea de Sud, alaturi de citeva creatii ale cineastilor din Taiwan, Thailanda, Filipine si Malayezia, precum si retrospectiva completa a operei lui Patrick Tam, „parintele“ spiritual al lui Wong Kar Wai. Subintitulat „il piu grande festival del cinema popolare asiatico“, organizatorii festivalului de la Udine nu se tem de conotatia uneori dispretuitoare sau demagogica atribuita cuvintului „popular“ si ne atentioneaza ca, de fapt, dincolo de Urali, se petrece un fenomen pe care inca nu il intelegem pe deplin, dar care ar putea uni, in timp, pe plan cultural, peste trei miliarde de oameni! Un semn clar in acest sens l-a dat prima editie a „Oscarurilor“ asiatice – Asian Film Awards –, decernate pe 19 martie in Hong Kong, la care au fost nominalizate filme din Iran pina in Japonia. Marele cistigator a fost sud-coreeanul The Host, remarcat inca de anul trecut la Cannes, care a obtinut premiile pentru cel mai bun film, cel mai bun interpret masculin, cea mai buna imagine si cele mai bune efecte vizuale. Bineinteles ca The Host nu a lipsit din selectia de la Udine, ca si filmul japonez Memories of Matsuko, distins cu „Oscarul“ asiatic pentru cea mai buna interpreta feminina.
Imensul rezervor de talente din aceasta zona a lumii, ca si deschiderea tot mai accentuata spre zone mai putin explorate cinematografic, in comparatie cu criza de inspiratie si teama de risc a producatorilor de la Hollywood, care ne ofera „seriale“ cu „pirati caraibieni“ sau „oameni-paianjen“ pina la saturatie, dau suficiente motive de a intui de pe acum cine va cistiga, pe termen lung, pariul cinematografic cu publicul. Pina si Martin Scorsese, de atitea ori nedreptatit la Oscaruri