"Luati ca e la super oferta" - un "indemn" care a evidentiat o mentalitate, a intrat in limbajul comun odata cu promovarea telefoniei mobile, pentru ca ulterior sa fie folosit ori de cate ori aparea posibilitatea unui castig deosebit odata cu achizitia unui produs.
La Bursa, acest indemn se aplica in cazul companiilor care vor sa-si majoreze capitalul, pentru ca istoria a aratat ca investitorii romani "alearga" dupa astfel de companii, fie ca a fost vorba de majorari prin acordarea de actiuni gratuite, fie prin emiterea de titluri noi (in proportii care au putut fi si de 10 actiuni noi pentru o actiune veche detinuta), la preturi mai mici decat cele de pe piata.
"Un client a cumparat actiuni intr-o societate doar pentru ca aflase ca vrea sa-si majoreze capitalul, pentru ca dupa cateva zile sa ma intrebe cu ce anume se ocupa firma respectiva", povestea, de altfel, un broker.
Atractia investitorilor pentru aceste societati este pusa de brokeri tocmai pe efectul psihologic al unor astfel de anunturi, pe mentalitatea care s-a format in randul investitorilor autohtoni, dupa experientele de "succes" din trecut.
Pentru ca, altfel, o majorare de capital cu actiuni gratuite nu are niciun efect asupra profitabilitatii companiei, iar in cazul majorarilor prin aport in numerar, operatiunea ar putea duce la cresterea rentabilitatii firmei doar daca banii pe care ii strange de la actionari merg in investitii pentru dezvoltarea afacerii.
Cum se castiga totusi din majorarile de capital?
Investitorii pot castiga din aprecierea de pret a actiunilor din momentul cand compania isi anunta intentia de a realiza o majorare de capital, dar si daca dupa trecerea datei de inregistrare pentru a participa la majorare, pretul scade mai putin decat ar rezulta matematic tinand cont de elementele majorarii.
De exemplu, in cazul majorarii de capital de la s