Sintagma de mai sus, "sa vezi Napoli si apoi sa mori", odata preluata în literatura universala prin Goethe, a dat de-a lungul timpului "apa la moara" romantismului de tot felul – de la cel livresc, la cel caracteristic turistului cotidian care strabate Italia în cautare de monumente sau de imagini pitoresti ale vietii cotidiene – si a devenit un fel de "definitie" a senzatiilor cu care te încarca Napoli. Putina lume sa mai gândeste ca "vedi Napoli e puoi muori" este un fragment care în contextul sau original înseamna nu " sa vezi Napoli si apoi sa mori", ci " vezi Napoli, si apoi marea", fiind deci o descriere a unui context mult mai concret.
Napoli este un oras greu de definit, mai mult, se sustrage oricarei definitii atotcuprinzatoare. Napoli este pentru un strain o suma de senzatii. Pentru italieni, orasul este "omul-problema" al Italiei, o "Calcutta a Italiei", chintesenta problemelor si al farmecului acelui "Mezzogiorno"- sudul Italiei. Napoli este un oras foarte frumos vazut de sus. De fapt, de aici ar trebui sa înceapa orice periplu, odata ajuns la Napoli de la gara sau de la aeroport. Imaginea oferita privirii de pe meterezele castelului este una dintre cele mai frumoase din lume: golful Napoli, orasul în evantai tangent la golf si cu Vezuviul de straja, iar în larg siluetele insulelor Capri si Ischia si marea atotcuprinzatoare, toate sunt senzatii vizuale oferite din plin ochilor oricui, prin albume turistice sau printr-o simpla cautare pe internet. Adevarul" însa îl poti "prinde" doar acolo: lumina, perspectivele, sunetele, vântul pe care-l primesti în fata din larg nu pot fi descoperite la fata locului.
Orasul de zi-de-zi
Napoli este probabil cel mai temperamental oras al Italiei. Este greu sa scrii despre Napoli, si asta pentru ca Napoli se sustrage în mod natural oricarei definitii. Mai ales daca afli în prealabil tot felul de aman