"Am vizitat Alba Iulia, dar si Cetatea Alba Carolina, marturie a fortei si demnitatii neamului", a scris cu mana lui presedintele, fara sa stie ca, de fapt, din punct de vedere istoric, lucrurile stau exact invers. De altfel, inainte de a scrie, acesta l-a intrebat pe primarul din Alba Iulia, Mircea Hava, cum se numeste cetatea, dupa care a presupus ca este un simbol al romanilor din Ardeal.
Potrivit istoricilor, constructia cetatii este mai degraba o marturie a umilintei romanilor, care au fost adusi cu forta la ridicarea zidurilor, pentru a presta munca necalificata. Romanii ortodocsi nici macar nu aveau acces in cetate si nu erau recunoscuti ca natiune in Transilvania. Acestia nu aveau voie sa construiasca si sa locuiasca in cetate, ba chiar erau impiedicati si sa intre. Singurii care puteau sa patrunda in interiorul fortificatiei erau romanii greco-catolici, care aveau functii in armata si administratie.
"Initial a fost construita in scop militar si strategic de catre austrieci. Inca de atunci si-a pierdut rolul militar si a capatat un rol administrativ, motiv pentru care portile I si a IV-a au fost ornamentate in stil baroc, ceea ce o face unica. Romanii au participat la constructia ei ca forta de munca necalificata, in speta iobagi", a declarat directorul Muzeului National al Unirii, Gabriel Rustoiu. Acesta nu a dorit insa sa comenteze textul scris de presedinte in Cartea de Onoare a Traseului celor Trei Fortificatii. "Am vizitat Alba Iulia, dar si Cetatea Alba Carolina, marturie a fortei si demnitatii neamului", a scris cu mana lui presedintele, fara sa stie ca, de fapt, din punct de vedere istoric, lucrurile stau exact invers. De altfel, inainte de a scrie, acesta l-a intrebat pe primarul din Alba Iulia, Mircea Hava, cum se numeste cetatea, dupa care a presupus ca este un simbol al romanilor din Ardeal.
Potrivit istoricilor, constructia cetatii