De la Cannes-ul lui Cristian Mungiu si Cristian Nemescu in Bucurestiul lui Eugen Serbanescu, Cornelia Palos si Adrian Popovici
O singura premiera autohtona pe ecranele bucurestene, in primele cinci luni ale anului: Ticalosii de Serban Marinescu si Dinu Sararu! Fapt fara precedent din anul 2000 incoace, ba si din...1953 pina in 2000 (an cind n-a iesit pe piata nici un film nou)! Iar acum se vor succeda, alaturate in prag de canicula, inaintea pauzei de vara, prodigiosul film de debut al regretatului Cristian Nemescu, California Dreamin’ (nesfirsit) – la 1 iunie –, si noul subprodus al reputatului vampirolog al banilor publici Adrian Popovici, Un acoperis deasupra capului – anuntat tot pentru iunie.
Sint imaginile nesperat juxtapuse ale celor „doua cinematografii“, tocmai definite de Cristian Mungiu in interviul din Evenimentul zilei (publicat in 30 aprilie), pentru care premiantul nostru de la Cannes e amenintat la Bucuresti cu un proces de calomnie. „Doua cinematografii“ – „una creativa, cealalta parazitar-devoratoare“, cum ziceam in scrisoarea deschisa si probabil inutila catre directorul general Eugen Serbanescu (Observator cultural nr. 113-371).
Stim de citiva ani cum se succed spasmodic premierele, cu lungi hiatusuri urmate de perdelele de fum ale unor aglomerari in cascada, dar abia acum putem spune cu certitudine ca e vorba de o lege nescrisa, de care asculta disciplinat si netulburati toti actantii antireformei si ai coruptiei mediocrate, ordonind, cit se poate de bine calculata, prezentarea publica a filmelor finantate de CNC.
Din anul 2004 s-au invatat minte numitii actanti sa nu mai riste confruntarea cu critica si cu spectatorii in virf de stagiune. Atunci, la 30 ianuarie 2004, Lucian Pintilie si-a lansat Niki Ardelean, colonel in rezerva, iar fostii membri ai „Colegiului Consultativ“ Andrei Blaier si Ioan Carm