Concurenta pe piata retail-ului bancar din Europa Centrala a devenit foarte puternica, iar primele banci intrate pe piata sunt si cele care castiga cel mai mult, lucru reflectat de altfel si de initiativele luate de catre acestea in vederea asigurarii unui loc important pe piata si crearii unui portofoliu de clienti pentru dezvoltarea ulterioara, arata un studiu efectuat de Deloitte
Dezvoltarea rapida a sectorului de retail bancar din Europa Centrala se reflecta in cresterea volumului de credite pentru gospodarii, in principal a creditelor de consum.
Interesul pentru acest sector bancar este demonstrat de rata de crestere formata dintr-un numar de doua cifre – avand o valoare mult mai ridicata decat in Europa Occidentala. Conform datelor inregistrate in luna septembrie 2006, activele bancare din Bulgaria si Romania au crescut intr-un interval de un an cu 30,4%, respectiv 31,3%.
Potrivit specialisilor Deloitte, bancile trebuie sa analizeze diferite strategii in scopul cresterii randamentului, cum ar fi optimizarea costurilor, reorganizarea sistemului de back office. De exemplu, PKO BP, cea mai mare institutie bancara din Polonia, utilizeaza un program complex de optimizare a costurilor in vederea administrarii costurilor generate in cadrul bancii.
Datorita cresterilor pe piete traditionale din Europa Centrala precum: Polonia, Rusia, Ucraina si Balcani care fac progrese importante in ceea ce priveste reformele si evolutia sistemului bancar, sectorul de retail bancar din Europa Centrala continua sa creasca estimandu-se ca aceasta crestere sa predomine si in anii urmatori.
Principalele rezultate ale cresterii formate dintr-un numar de doua cifre sunt: gradul scazut de intermediere, rata ridicata de crestere a PIB, dezvoltarea antreprenoriatului si cresterea solicitarilor privind creditele pentru gospodarii.
“Exemplele oferite de ca