» Producatorii romani de condimente nu pot accesa fonduri comunitare, salvarea lor venind doar prin investitii proprii.
» Singurul exportator roman de condimente vizeaza listarea afacerii la bursa, dar si intrarea pe piata ruseasca.
» Dupa ‘89, invazia condimentelor produse in Vest a fost sustinuta gratuit de dealerii romani prin retete traditionale.
piata interna a materiilor prime pentru industria mezelurilor a inceput sa se dezvolte relativ tarziu, pana in anul 2000 existand doar producatori straini, majoritatea din Vest, firmele romanesti multumindu-se cu rolul de distribuitor. Mai mult, dealerii romanii au pus umarul la dezvoltarea acestei afaceri, ajutandu-i gratuit pe straini sa modifice gustul condimentelor in functie de preferintele fiecarei zone a tarii.
Reteta, o adevarata industrie
Piper negru sau alb, boia de ardei, cimbru, coriandru, enibahar sau alte condimente ajung in alimentele pe care le consuma romanii. Dar toate acestea dupa retete speciale, amestecuri ce suporta un amplu proces tehnologic, presare, uscare, bai de abur, inghet sau macinare. "Pentru o singura reteta se lucreaza enorm. Luni intregi se fac degustari si modificari pentru ca produsul sa satisfaca clientul final, consumatorul din piata", spune unul dintre cei mai importanti jucatori din industria condimentelor, Ion Caragui. Pentru mezelurile romanesti se folosesc in prezent peste 300 de amestecuri fie ca este vorba despre salam, sunca, mici sau carnati. Pentru producatorul acestor amestecuri este importanta calitatea produsului pentru ca, potrivit producatorilor, "doar asa poate sa creasca volumul vanzarilor pentru mezeluri si implicit al condimentelor". In Romania sunt in prezent doar patru producatori autohtoni mari, iar restul jucatorilor prezenti in piata sunt straini. Totusi, principala concurenta este data de producatorii din Vest, acestia av