Înaintea Testelor Naţionale, Cristian Mirescu, directorul Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar, dă absolvenţilor de clasa a VIII-a câteva sfaturi pe care ar trebui să le respecte pentru a face lucrări cât mai bune, la examene.
„În aceste zile, candidaţii care vor participa la Testele Naţionale trebuie să facă o recapitulare sistematică a materiilor de examen şi, în nici un caz, nu trebuie să intre pe rezolvări punctuale de subiecte. De exemplu, la limba şi literatura română nu ar trebui să se concentreze pe o compunere anume, ci să-şi imagineze cum ar crea o compunere pe categorii de teme.
Variantele de subiecte sunt făcute pentru a elimina memorarea mecanică, iar copiii trebuie să înţeleagă că nu trebuie să se suprasolicite în aceste zile pentru că riscă să fie obosiţi în timpul examenelor.
În sălile de examene, candidaţii ar trebui să citească subiectele de două-trei ori, apoi să se gândească 5-10 minute la modalităţile de abordare. Abia după aceea trebuie să înceapă rezolvarea subiectelor, în funcţie de preferinţele personale: subiectele mai uşoare întâi sau cele mai grele, după cum simt elevii.
Nu există o reţetă perfectă de abordare. Candidaţii pot aborda subiectele în orice ordine doresc, deoarece profesorii evaluatori nu ţin cont de acest lucru, ci de corectitudinea rezolvărilor. Ei trebuie să ţină cont de exprimare, ortografie, indiferent de examenul pe care îl susţin, examene care durează trei ore fiecare.
Candidaţii trebuie să folosească întregul timp pe care-l au la dispoziţie. În nici un caz ei nu trebuie să părăsească sala de examen înainte de a expira timpul alocat, pentru că pot crede că au rezolvat totul, iar după ce ies din sala de examen să realizeze că ar mai fi putut scrie ceva sau că nu au rezolvat corect cerinţele.
Timpul care le-a mai rămas candidaţilor până la sfârşi