Tirgul de carte Bookfest deschis in aceasta perioada m-a facut sa arunc o privire in rafturile librariilor, dorind sa inteleg situatia cartii de arta, asa cum se reflecta ea in aparitiile editoriale ale ultimilor ani. O prima concluzie este aceea ca preferintele autorilor nu merg spre sinteze, mai ales in domeniul artelor contemporane romanesti, ci spre albumele de autor. Lucrul este explicabil, intrucit au existat citiva ani in care cartea de arta, albumul au lipsit.
Constatam acum cit de nefasta a fost pentru bibliografia de arta disparitia unei edituri specializate, asa cum era Editura Meridiane, care asigura calitatea, daca nu neaparat a tiparului, macar a selectiei facute. Acum avem o piata libera, oricine are bani sau isi gaseste un sponsor poate tipari o carte. Nu sint adepta lucrurilor exagerat controlate, dar de strategii avem nevoie. Astfel, la ora actuala au aparut albume de arta, multe dintre ele pacatuind nu neaparat prin calitatea grafica sau cea a tiparului, ci prin selectie. Daca in urma cu ani un album consistent insemna si un gir valoric, o anume ierarhizare a fenomenului artistic, acum lucrurile au devenit foarte indoielnice. Sint putine cazurile in care artistii importanti ai acestei perioade au ajuns sa aiba un album. Lucrurile inclina, in primul rind, spre zona pietei de arta, a unui fenomen de cele mai multe ori fals, adus in prim-plan gratie gustului indoielnic al unor oameni cu bani, ale caror achizitii nu au la baza experienta si sfaturile unui profesionist. Un album tiparit asigura, cel putin in aceasta zona, unde lucrurile sint supuse intimplarii, subiectivitatii accentuate, un alt statut artistului, iar cumparatorului ii da siguranta investitiei facute. Problema selectiei ramine extrem de relativa, se simte o penurie a competentelor, a responsabilitatii gestului asumat, a lipsei profesionalismului in acest domeniu.
@