Petr Kellner, proprietarul PPF: Este un principiu care functioneaza in fiecare tara: toata lumea vrea sa cumpere un televizor sau un frigider pe credit. Abordezi segmentul de jos al noii clase mijlocii, care are venituri prea mici pentru a atrage atentia bancilor si ii dai credite pentru bunuri de larg consum. Cine plateste la timp rata primeste mai multe imprumuturi. Praga este o bijuterie turistica, dar totusi un loc prea ingust pentru cineva care a facut avere din tranzitia Republicii Cehe la capitalism.
Din acest motiv, Petr Kellner, cel mai bogat om din Europa Centrala si proprietarul PPF (First Privatisation Fund), cel mai mare grup financiar al tarii, calatoreste frecvent in China.
Intreprinzatorul in varsta de 43 de ani se plimba prin magazinele si pietele din aceasta tara incercand sa afle ce cumpara clasa de mijloc in formare si cum isi plateste aceasta cumparaturile, scrie Financial Times.
Kellner spera sa afle daca modelul legat de cheltuieli alimentate de credite de consum aparut in Praga cu 15 ani in urma reapare acum in Shenzhen. O tendinta similara ar genera o oportunitate uriasa pentru Home Credit, divizia de credite de consum a PPF.
Kellner explica in detaliu cum a invatat sa faca bani din tranzitia Cehiei de la comunism la capitalism. "Cred ca este un principiu care functioneaza in fiecare tara," spune el. "Toata lumea vrea sa cumpere un televizor sau un frigider printr-un credit".
Modelul este simplu: abordezi segmentul inferior al clasei mijlocii, indivizi ale caror venituri sunt prea mici pentru a capta atentia bancilor traditionale, si le acorzi primele credite de consum pentru achizitionarea de bunuri ca televizoare si masini de spalat. Celor care ramburseaza creditul la timp li se acorda mai multe produse, cum ar fi carduri de credit.
Pe masura ce clientii sai devin mai bogati - China de exemplu are o