O febra subterana traverseaza birourile companiilor de asigurari, ale bancilor , ale companiilor de publicitate, ale firmelor de media, ale companiilor de brokeraj de actiuni, ale administratorilor de fonduri: vin banii.
Incepe o a doua cuponiada: fondurile de pensii private, obligatorii si facultative, la care vor contribui 2,5 milioane de salariati inca din acest an si ale caror active vor ajunge la miliarde de euro in cinci ani.
Companiile de asigurari nu mai stiu ce programe de marketing sa croiasca si cum sa mai ambaleze cuvantul "batranete" astfel incat sa nu-si indeparteze clientii cu acest cuvant "urat", ci dimpotriva, sa ii atraga. Metroul, Gara de Nord, toate locurile publice cu un trafic mare au fost deja invadate de mesaje publicitare privind pensiile private. Ca si in industria asigurarilor de viata, produsele de pensii sunt oarecum asemanatoare, astfel incat doar marketingul si brandul vor face diferenta.
In acest moment sunt inca confuzii mari intre pensiile private si asigurarile de viata cu economisire vandute de companiile de asigurari pana acum sub numele de pensii private. De asemenea, nu este clara in mintea multora dintre romani nici diferenta dintre pensiile private facultative si cele obligatorii. Vanzarea pensiilor facultative a inceput deja, pe cand contributiile pentru pensiile private obligatorii vor incepe de abia la 1 ianuarie 2008.
Dar cand va incepe tavalugul, efectul pe piata financiara va fi urias. Dintr-odata, milioane de oameni vor descoperi bursa, pentru ca fondurile la care vor adera vor putea investi banii in proportie de pana la 50% in actiuni si obligatiuni romanesti si straine.
Dintr-odata, oamenii vor avea in fata ochilor in fiecare luna in rapoartele fondului la care au aderat simboluri ca SNP, BRD sau TLV. Atunci vor vedea ca relatia lor cu o mare companie din Romania poate fi nu numai de a-i