Copiii din ziua de azi, cum ar spune diverşii înţelepţi de cartier, nu mai sînt ce au fost odată... Computerul ăsta, domâle, şi atîta informaţie, ca să nu mai zic de filme, le-au cam stricat minţile şi îi fac să crească precum Făt-Frumos... O fi ironic tonul în fraza de mai sus, dar ceva din ce spune gura lumii e real: copiii de azi au un alt tip de gîndire, mai puţin naivă decît o aveam noi, şi se maturizează mai repede, devansînd etapele. Pentru unii dintre ei, să citeşti poveşti e o chestie depăşită, pentru că există varianta lor mai puţin autentică şi mai prost scrisă, dar cu o aparenţă matură: romanele horror. Să te uiţi la desene animate cu Mickey şi Pluto, în care, e adevărat, personajele sînt răutăcioase, dar nu crude şi hidoase, este, iarăşi, desuet. La fel, aproape tot ce nu e electronic nu are haz: orice dizpozitiv cu butoane, care emite sunete şi înregistrează imagini, e OK, cu condiţia să fi apărut cu cel mult o lună înainte.
În aceste condiţii, să faci un banchet la sfîrşitul clasei a IV-a, aşa cum generaţia noastră, vădit depăşită, făcea la sfîrşitul clasei a VIII-a, nu poate fi decît normal. Mai ales că acum, ca să ajungi într-o clasă a V-a mai bună, dai examen. Examenele sînt complicate, constînd dintr-o succesiune de teste, probe orale şi scrise, dar şi dintr-un... portofoliu. Care să conţină mărturii oficiale - de genul diplome - ale faptului că eşti un copil competitiv şi cu potenţial.
În cazul clasei a IV-a a copilului meu, despre care e suficient să spun că învaţă la o bine cotată şcoală bucureşteană, banchetul de sfîrşit de ciclu primar s-a făcut la mare. Adică pe litoralul românesc. Am subliniat cuvîntul "românesc" nu din lipsă de patriotism, ci din amintirea, destul de recentă, a unor experienţe turistice neaoşe, eufemistic spus nereuşite. Nu mai departe de anul trecut a fost tabăra de la Herculane: fosta staţiune era (nu m