» In Romania erau inregistrate la sfarsitul anului 2006 un numar de 288 de francize, dintre care doar 76 autohtone.
» Sistemele de franciza au generat anul trecut peste un miliard de euro.
» Investitiile individuale in acest domeniu sunt in tara noastra mai mici cu aproape 40% decat media europeana.
Daca la inceputul anilor ‘90 sistemul de franciza era o necunoscuta pentru mediul de afaceri romanesc, situatia s-a schimbat rapid dupa ce intreprinzatorii si-au dat seama de beneficiile pe care le pot avea daca lucreaza sub un brand puternic. Asa se face ca, la sfarsitul anului 2006, pe piata din Romania erau prezente 282 de sisteme de franciza, cu 111 mai multe comparativ cu anul precedent. Potrivit unui studiu realizat de firma de consultanta CHR Consulting si revista Capital, cifra de afaceri generata de aceste francize in intervalul 2005-2006 s-a ridicat la un miliard de euro. In ceea ce priveste ponderea domeniilor de activitate, retailul si serviciile detin 98% din totalul sistemelor de franciza existente pe piata locala. Astfel, cea mai mare pondere la sfarsitul anului trecut o avea retailul (58%), urmat de servicii (40%) si industrie (2%). Analizand evolutia francizelor in perioada 2003-2006, realizatorii studiului au ajuns la concluzia ca acestea au crescut anual cu peste 30%. Rezultatele cercetarii au aratat ca peste 60% din piata autohtona a francizei este concentrata in Bucuresti, iar orasele mari precum Brasov, Constanta, Timisoara, Cluj si Iasi au devenit piete de interes ale francizelor, dupa ce acestea au patruns in Capitala. De altfel, se mai arata in studiu, doar doua procente din totalul brandurilor prezente pe piata nu si-au deschis prima unitate in Bucuresti.
Topul celor
puternici
Potrivit aceleiasi surse, topul celor mai extinse retele de franciza cuprinde sisteme pentru ale caror achiziti