Foto: Cotidianul
Conform OG nr. 130/2000 privind regimul juridic al contractelor la distanta si Legii nr. 51/2003, care aproba ordonanta, „consumatorul are dreptul de a denunta unilateral contractul la distanta, in termen de 10 zile lucratoare, fara penalitati si fara invocarea vreunui motiv.
Singurele costuri care pot cadea in sarcina consumatorului sint cheltuielile directe de returnare a produselor“. Se aplica doar persoanelor fizice.
Frica de restituirea produselor in volum mare face insa ca foarte putine magazine online sa vorbeasca deschis despre aceasta lege.
In cazul in care vinzatorul nu isi informeaza clientii despre acest drept sau nu ofera o serie de alte date precum adresa exacta, termenul de valabilitate, numarul de telefon etc., atunci „produsul sau serviciul este considerat livrat fara cerere de comanda din partea consumatorului“.
De asemenea, legea mai spune ca „in cazul in care comerciantul a omis sa transmita consumatorului informatiile prevazute la art. 4 (adica cele de mai sus - n.r.), termenul pentru denuntarea unilaterala a contractului este de 90 de zile“.
Vinzatorul isi poate informa clientii fie in sectiunea „Termeni si conditii“ a site-ului, fie printr-un document care insoteste marfa la destinatie.
„Acum doua luni erau cam 15-20 de magazine online care mentionau aceste drepturi ale consumatorilor in sectiunea termeni si conditii.
Mai sint unele magazine care spun ca respecta legea, dar au o serie de conditii, cum ar fi ca produsul trebuie returnat in ambalajul original, sigilat si nefolosit, ceea ce este ilegal“, spune Andrei Radu, directorul revistei „Link2eCommerce“.
„Cred ca sint tot 15-20 de magazine online care specifica acest lucru si in acest moment.
Se tem de lucruri care nu se intimpla, ca oamenii vor cumpara produse doar ca sa