» Europa de Vest, atrasa tot mai mult de costurile reduse ale fortei de munca din centrul si estul continentului, in dauna Chinei.
» Pentru intrarea pe pietele din Europa Centrala si de Est, companiile vor trebui sa analizeze deciziile de sourcing pentru orice categorie de produs sau serviciu.
» Pe masura cresterii veniturilor populatiei, Romania se contureaza drept o piata de consum foarte atractiva.
Romania si alte tari din Europa Centrala si de Est detin un avantaj semnificativ pentru anumite industrii, ceea ce face ca Europa de Vest sa isi reorienteze pozitia in ceea ce priveste investitiile pe termen mediu, raportate la costul fortei de munca. China si India pot fi inlocuite de tarile integrate in UE in ultimii trei ani, asezarea geografica si situatia economica fiind mult mai atractiva pentru Europa de Vest. Potrivit unui studiu realizat de The Boston Consulting Group (BCG), aceste tari pot fi comparate cu China si alte economii in dezvoltare in termeni de competitivitate in ceea ce priveste costurile. De asemenea, companiile din Vest trebuie sa tina cont de faptul ca aceste tari isi schimba foarte repede peisajul concurential, astfel incat vor trebui sa isi reexamineze strategia operationala si sa fie pregatita sa o schimbe radical. Acelasi studiu arata ca, pentru intrarea pe pietele din Europa Centrala si de Est, companiile vor trebui sa analizeze deciziile de sourcing pentru orice categorie de produs sau serviciu. Totodata, vor trebui sa ia in calcul un numar de factori strategici, inclusiv potentialul de piata, oportunitatile de capitalizare a talentului local, mediul de afaceri general si in special riscurile.
Transportul, unul dintre atuuri
Potrivit BCG, munca in Europa Centrala si de Est este cu patru pana la zece ori mai ieftina decat in Vest, iar estimarile conduc catre o constanta a acestei difer