Libertatea are infatisari diverse. Cea mai sublima dintre ele este creatia artistica. Incearca sa prinzi Romania intr-o imagine cinematografica. Vei vedea o alta tara, vei descoperi o comunitate mult mai nuantata si mai bogata decat orice discurs politic, decat orice articol de dictionar, decat orice tratat de psihologie colectiva.
Pe 25 iunie a debutat Festivalul Filmului Romanesc Contemporan de la Chisinau, organizat de Institutul Cultural Roman in colaborare cu Ambasada Romaniei in Republica Moldova. Sunt prezentate filme de Cristian Mungiu, Cristian Nemescu, Corneliu Porumboiu, Catalin Mitulescu, Radu Muntean, Hanno Hoefer, Nae Caranfil – filme care au cucerit rasunatoare premii internationale, transformand Romania intr-o natiune cinematografica. Programul manifestatiei cuprinde si cateva scurtmetraje romanesti si basarabene. Festivalul s-a deschis cu pelicula regretatului Cristian Nemescu, "California Dreamin’". Parca spre a nu lasa nici o indoiala asupra titlului, pe afis, in paranteze, se face precizarea "nesfarsit". Cuvantul nu doar evoca "zborul frant" al talentatului Cristian Nemescu, ci poarta un mesaj artistic. Colegii regizorului plecat au preferat termenul "nesfarsit" sinonimului "neterminat". Un vis nu se sfarseste niciodata, chiar daca cel care i-a dat glas, culoare, miros si gust, la un moment dat, isi suspenda existenta fizica. Disparitia lui Cristian Nemescu si a regizorului sau de sunet, Andrei Toncu, in acel stupid accident de masina a fost una dintre cele mai teribile vesti pe care le-a primit cultura romana in ultimul timp, o moarte indecenta in absurditatea ei, pentru ca nu a lasat in urma nici un ecou, nici o semnificatie de decelat, doar potentialitatea unui urias talent artistic ce nu si-a mai aflat implinirea. "Visul californian" al lui Cristian Nemescu este visul unei Romanii care i-a asteptat zadarnic pe americani, in pragul ocupat