Clujenii isi fac cumparaturile in weekend in proportie de 95%. Surse din piata spun ca magazinele non-stop si cele cu program prelungit functioneaza zi de zi perfect la nivel de vinzari si ca clujenilor le place shoppingul de noapte.
Clientul clujean e privilegiat
Din punctul de vedere al cumparaturilor, clujeanul de rind se poate considera privilegiat fata de clientul austriac. Nu toate tarile din Uniunea Europeana permit un program prelungit al magazinelor.
In Austria, de exemplu, magazinele sint obligate sa functioneze in limitele orare ale zilei, pe considerentul ca angajatul din sectorul public trebuie sa aiba si el o viata privata si sa se odihneasca. Astfel, in Austria, magazinele se inchid toate la ora 7 seara in cursul saptaminii, iar simbata se inchid la ora 5, cel tirziu. Duminica, nici un magazin serios nu este deschis.
Exceptie fac benzinariile sau magazinele turcesti si unele restaurante in cartierele de emigranti. Dar daca la primele preturile sint foarte mari, in ultimele cumparatorii nu se inghesuie din cauza aspectului si calitatii balcanice pe care le ofera. La fel si in Italia. Potrivit normelor europene, cele 40 de ore de munca pe saptamina se aplica si in sectorul serviciilor publice.
Cei care lucreaza in weekend de regula tin magazinele inchise luni, iar pauza de la prinz este regula de aur.
La noi e pe dos
Pentru ca si clujenii sint oameni ocupati si ies tirziu de la munca, shoppingul pentru achizitionarea necesitatilor zilnice, si nu numai, se face seara sau noaptea. „Procentul cel mai mare de clienti il avem dupa 6 seara. Atunci vin in general oamenii de la 30 de ani in sus la cumparaturi.
Iar noaptea, de regula, vin cumparatorii de articole fine, amatorii de distractii, care nu se uita neaparat la pret“, spune Dora Cervencu, responsabil al unui magazin n