Niciun telefon mobil nu a fost mai asteptat decat iPhone. Publicitatea din jurul sau este asigurata atat de fondurile Apple, cat si de ziarele, revistele sau televiziunile ce vor sa “prinda momentul”. Blogurile sunt neincapatoare pentru multimea de entuziasti care asteapta cu nerabdare lansarea.
Totusi, iPhone nu aduce nimic nou. Toate tehnologiile sale si toate facilitatile le regasim deja la alte telefoane. Sunt cel putin zece modele care au mai multe functii si ofera mai multe facilitati decat iPhone. De unde aceasta efervescenta?
Raspunsul nu poate fi decat unul singur - „e cool” - dupa cum spun americanii.
Ce poate schimba iPhone in piata telecom?
Daca luam in considerare faptul ca lumina IT vine din Statele Unite, atunci ar fi bine sa aruncam o privire mai atenta asupra fenomenului iPhone.
Prin definitie, marile companii de telecomunicatii sunt impotriva dezvoltarii tehnologice care le-ar putea diminua veniturile. Noile servicii sau aplicatii lansate pe piata sunt, in general, mult mai scumpe decat ar trebui sa fie. In plus, orice varianta alternativa se doreste a fi controlata de acesti mari operatori. Aceasta tendinta este mult mai evidenta in Statele Unite decat in Europa.
Practic, acolo fenomenul „digital divide” - care se refera la diferentele dintre cei care au acces la tehnologie, Internet si respectiv cei care nu au - este intretinut artificial de marile companii de telefonie, datorita politicilor de pret.
Companiile controleaza totul in domeniu, pana si functiile telefoanelor mobile, multe dintre acestea fiind anulate chiar daca producatorul le ofera in pretul telefonului. In general, competitia intre companiile de telefonie este ca si inexistenta, toti practica cam aceleasi tarife, pentru aceleasi servicii. Singurul lucru care a scapat partial controlului lor este Internetul.