Episodul cresterii pensiilor nu acorda nota de trecere Guvernului in ceea ce priveste grija fata de finantele publice; avem si o dovada ca Guvernul nu poate negocia ferm cu opozitia - poate nici nu avea de gand, avand in vedere perioada electorala ce vine.
Pensiile sunt mici si, pe fondul dezvoltarii economiei, este rational sa creasca. Dar nu cum a propus PSD, dintr-o data. Povara ar fi prea mare pentru un buget care are vulnerabilitati serioase. Sprijinul fata de agricultura are temei, mai ales intr-un an atat de secetos. Dar ceea ce a aprobat Guvernul pentru 2008 (pensii si subventii in agricultura) ca si intentia de reducere a cotei CAS cu sase procente, daca nu vor fi reduse cheltuielile publice si crescute unele incasari bugetare ar duce deficitul bugetar catre 5% din PIB (chiar mai mult). Acest deficit ar insemna orientarea de cheltuieli suplimentare, esentialmente, catre consum, nu spre investitii - intr-o economie impinsa in principal de consum, in care se investeste insuficient. Cresterea deficitului bugetar cu peste 2% din PIB ar accentua considerabil deficitele externe, in afara de cazul cand am asista la o diminuare remarcabila a ritmului creditarii sectorului neguvernamental, ceea ce este putin probabil pentru urmatorii ani. In acest cadru nu am luat in calcul alte poveri la orizont pe care le amintesc mai jos.
Deficite externe tot mai mari ar eroda serios din credibilitatea politicii economice, ar schimba sentimentul pe piata - in sensul unor iesiri de fonduri, presiune spre depreciere a leului (cu presiune inflationista), circumspectie din partea mediului de afaceri privind fiscalitatea si mersul economiei. De aceea, semnalul lansat de agentia de rating Fitch nu este intamplator.
Trebuie subliniat ca cifrele de mai sus nu tin cont de imponderabile deja existente in constructia bugetului actual; ma refer, de exemplu, la nebugetarea un