Nu trebuie sa fii expert în Artele Plastice sau critic de arta pentru a petrece mai mult de zece minute într-o expozitie de tablouri, mai ales daca traiesti printre "betoanele noastre cele de toate zilele". În situatii de acest tip, "profund cotidiene", arta preia functia unei oaze dintr-un desert de beton cenusiu. În fata unui tablou gasesti culoare, ritm, noutate, pe scurt viata, proiectata prin ochii tabloului ca o fereatra spre un "altceva" imaginativ, dar profund real în acelasi timp. Toate aceste lucruri le puteti experimenta pana pe 7 iulie la Galeriile de Arta ale Palatului Culturii, daca mergeti si vedeti expozitia retrospectiva Victor Datu, deschisa pâna la mijlocul lunii Iulie. Ceea ce remarci "din prima" la expozitia lui Victor este culoarea- mai exact tusa de culoare, în tonalitati vii si crude pe alocuri, dupa care poti intra în "arhitectura" tabloului, foarte complexa. " Am fost atras dintotdeauna de cubism si fovism, de fapt, m-au atras toate curentele moderne si contemporane în pictura", a marturisit Victor Datu. Asadar, ceea ce consta nota de originalitate a lui Victor Datu este geometrismul compozitiilor sale, modul în care descompune si apoi reaseaza imaginea, toate acestea pornind de la un concept sau de la o idee pe care le gasesti sugerate în chiar titlul tabloului. Portretele lui Datu sunt întotdeauna caracterizate printr-un frontalism accentuat, lucru remarcat si de criticul de arta muresean Banner Zoltan (actualmente domiciliat la Bekescsaba, Ungaria), participant la vernisajul expozitiei Victor Datu.
Dupa Banner Zoltan, pictura lui Datu este valoroasa si prin gradul de sugestibilitate pe care-l ofera publicului si prin faprul ca face apel la imaginatia celui care se afla în fata tabloului.
Narcis MARTINIUC
Nu trebuie sa fii expert în Artele Plastice sau critic de arta pentru a petrece mai mult de zece minute într-o exp