Cînd auzi de o galerie de artă digitală, prin minte ţi se desfăşoară săli pline de monitoare, unde jocurile de imagini, flash-urile, CGI-urile, instalaţiile multimedia, sunetele generate de computer sau paginile web care se derulează în timp real formează un peisaj hi-tech. Totuşi, de afară cel puţin, Galeria 115, prima galerie de artă digitală din Estul Europei, arată surprinzător de clasic, cu imagini pe pereţi aşezate precum tablourile tradiţionale. Cînd te uiţi mai bine însă, observi diferenţa, îmbinarea între mîna omului lipită de mouse şi programele de editare vizuală care îi transformă ideile în pixeli.
Galeria 115 nu are monitoarele de care vorbeam mai devreme, reducînd, practic, arta digitală la imaginea imprimată. Lucrările sînt printate însă la calitate foarte bună şi îmblînzesc cumva şocul noilor tehnologii, creînd o punte între ceea ce înţelegeam pînă acum prin artă şi tendinţele actuale. Din acest punct de vedere, cred că Galeria 115 a început bine, într-o cultură ce încă priveşte cu reticenţă noul. În forma aleasă, tradiţionaliştii le pot privi ca pe nişte tablouri realizate diferit, moderniştii se pot gîndi că totul s-a făcut cu ajutorul computerului, fiecare rezonînd într-un mod propriu cu ceea ce văd. Lucrările, interesante, acoperă la propriu pereţii cu forme ciudate, jocuri de culori, realităţi deformate sau cu imagini ce par reale, fotografiate, dar care sînt de fapt create sau prelucrate pe calculator. De la manga pînă la peisaje urbane, de la referinţe hipertehnologizate pînă la reprezentări ce par desprinse din realitate, de la personaje stranii pînă la scene ce amintesc de suprarealişti, lucrările creează tot atîtea lumi ficţionale. Este impresionant demersul de a aduna în acelaşi loc, în cadrul aceleiaşi expoziţii, numită "Art:Part Two", cîteva sute de lucrări, aparţinînd a 91 de artişti din 34 de ţări. Într-adevăr, începem să exp