Consiliul European reunit la Bruxelles pentru a reactiva mersul inainte al Uniunii Europene, dupa eforturile laudabile facute de presedintia germana - si mai ales ale cancelarului Angela Merkel - si pentru a preda un mandat cat mai 'clar si precis' presedintiei portugheze a fost, oare, intr-adevar un succes, cum incearca sa ne faca sa credem obisnuitul marketing politic, cu care se soldeaza in general conclavele europene? se intreaba intr-un editorial - aparut astazi, in El Pais, preluat de Rompres - Mario Soares, fost presedinte si fost premier al Portugaliei.
Ma tem ca nu, spune autorul, dupa cum am inteles din lectura atenta a 'Proiectului mandatului CIG', care poate fi gasit pe Internet si care nu a fost preluat de mass-media internationale. 'Tratatul Reformator', cum se numeste acum, nu este 'un mini-acord' si nici nu a fost 'simplificat' cum dorea presedintele Nicolas Sarkozy. Este mare, amplu si extrem de complex. In primul rand, se repun in vigoare tratatele anterioare (pe care Tratatul Constitutional trebuia sa le inlocuiasca) si se includ clauze substantiale de alterare a Tratatului Uniunii Europene (TUE) care va fi desemnat ca Tratat privind functionarea Uniunii. La care se adauga si faptul ca, atat Tratatul Uniunii Europene, cat si Tratatul privind functionarea Uniunii, nu vor avea caracter constitutional. Termenul de Constitutie a devenit un adevarat tabu. A fost pur si simplu proscris din ambele texte, ca un cuvant blestemat. Desemnarea 'ministrului de externe al Uniunii' va fi inlocuita cu cea de 'Inaltul Reprezentant al Uniunii pentru Politica Externa si Politica de Securitate'. Dupa cum se vede, termenul de ministru duce cu gandul la guvern si la stat, ceea ce, pentru Uniune, este de asemenea un tabu. Acelasi lucru se intampla si cu denumirile de 'lege' si de 'lege-cadru', care se vor numi, de-acum incolo, 'reglementari, directive si deciz