In luna mai 2008, se vor aniversa 100 de ani de la nasterea unuia dintre cei mai mari compozitori romani ai secolului XX, Sigismund Toduta. Cu acest prilej, fundatia culturala care ii poarta numele si care functioneaza de mai bine de 15 ani in Cluj-Napoca, orasul unde compozitorul si-a desfasurat cea mai mare parte a activitatii sale de creatie, a demarat un proiect rarisim in Romania, ca anvergura si dimensiune culturala: realizarea Operei Omnia a lui Sigismund Toduta si punerea acesteia la dispozitia interpretilor si criticilor din tara si din strainatate. Despre aceasta tentativa generoasa ne vorbeste muzicologul Mihai Ghircoias, secretar general al Fundatiei Sigismund Toduta.
- Cum a aparut ideea editarii integrale a creatiei compozitorului?
- Ideea editarii creatiei lui Toduta in totalitatea ei a aparut in urma cu cativa ani, treptat, dupa finalizarea listei si cunoasterea numarului de lucrari terminate. Fara indoiala, promovarea muzicii sale prin partituri ar trebui facuta de o mare editura muzicala; dar pana vom ajunge la aceasta rezolvare ideala, Fundatia Sigismund Toduta, condusa astazi de prof. univ. dr. Ninuca Osanu-Pop, a hotarat, impreuna cu muzicologul Constanta Cristescu, sa aleaga varianta editarii manuscriselor todutiene prin scanare, pastrare in format digital si listare. Intregul se va numi Opera Omnia Documenta. In acest fel, interpretii vor putea ajunge mai usor in posesia unei partituri originale, iar muzicologii vor avea sansa abordarii mai profunde a feluritelor aspecte de scriitura, de tehnica, de retorica, atat de necesare pentru cuvenita asezare a creatiei lui Toduta in paginile istoriei muzicii romanesti moderne. Nu va ascund faptul ca, inca de la infiintarea sa, in iulie 1991, Fundatia care-i poarta onorantul nume a fost gandita intru cunoasterea nemijlocita si deplina a intregii sale Opere. Eram constienti de faptul