Am fost zilele trecute la Londra si cred ca oamenii de acolo se asteptau la un val iminent de romani. Adica nu o invazie de romani hotarati sa se stabileasca mai mult sau mai putin legal in Marea Britanie, dispusi sa munceasca la negru ani intregi sau sa ia slujbele de care englezii nici nu vor sa auda. Nu. Cred ca era mai degraba vorba de o invazie de turisti, de romani cu bani, care sa ia cu asalt Harrods si sa cumpere tot ce vad.
Altfel nu-mi pot explica ce am vazut la raionul de pantofi de la Harrods - rafturi intregi de pantofi Prada (o marca recunoscuta pentru ceea ce englezii numesc 'understated elegance') despre care nimeni nu isi mai putea da seama daca sunt rotunzi sau ascutiti, rosii sau mov. De ce? Pentru ca jumatate de pantof era acoperit cu ditamai placuta aurie (sau aurita, nu stiu sigur, pentru ca n-am verificat) pe care scria cu litere de doua schioape PRADA.
Asta s-a intamplat in contextul in care s-a descoperit o noua dimensiune a luxului - se pare ca oamenii cu bani (adica bani, nu doar cateva milioane de euro) nu mai sunt satisfacuti de luxul opulent, evident si super stralucitor, de care fug pentru ca le-ar aminti de faptul ca viata lor a fost luata in stapanire de mania consumerismului. Asa ca prefera nuante mult mai subtile, cum ar fi un buchet cu florile preferate in camera de hotel (in loc de robinete aurite), rochii de 10-15.000 de euro croite nu la Paris si nici la Milano, ci prin orasele americane de care nu a auzit nimeni pana acum, precum si hoteluri la care nu mai trebuie sa faci rezervare, pentru ca esti in permanenta asteptat si ai camera ta proprie 'on hold'.
Cu alte cuvinte, noul lux preferat de bogatasii veritabili este in primul rand subtil (Loro Piana in loc de Versace sau Gucci si sejururi de zeci de mii de euro in colibe din jungla amazoniana in loc de apartamentul prezidential la Ritz). In al doilea rand