» Tot mai multe pastravarii particulare impanzesc malul Crisurilor, dar, deocamdata, Romsilva este cea care detine cele mai importante contracte pentru vanzarea pestelui.
» Proprietarii spun ca este o afacere foarte buna, dar care necesita o investitie mare la inceput, dupa care profitul ar putea ajunge la 50.000 de euro in al treilea an.
Localitatea Remeti din judetul Bihor este una dintre principalele zone in care incepe sa prinda contur acest tip de afacere. Cel putin la nivel declarativ, una din doua familii care locuiesc pe malul Crisului doreste sa-si faca o pastravarie. Pana acum, exista cel putin cinci astfel de crescatorii, care se afla in diferite stadii de constructie. Trei dintre ele se fac prin fonduri nerambursabile. Cu toate acestea, productia din sectorul privat este mica, in comparatie cu cea a pastravariei detinute de Romsilva, intinsa pe un hectar de luciu de apa. Aici se creste pastravul– curcubeu, care se dezvolta mai repede. "Noi desfacem la Metro si Real, la Oradea, Cluj, Baia Mare, Targu Mures. Metro duce, de exemplu, cam 300 de kilograme pe saptamana", spune Aurel Pascalau, administratorul pastravariei. Pe langa marile magazine, mai sunt turistii, care cauta pastrav mai ales in perioada vacantelor si de sarbatori.
In primii doi ani, profitul trebuie reinvestit
"Este o afacere foarte buna, dar necesita o investitie mare la inceput", a mai spus Aurel Pascalau.
Pentru deschiderea unei pastravarii este nevoie de un capital initial de circa 70.000 de euro. Insa suma poate fi si mai mare. Variaza in functie de foarte multe lucruri: locatia pastravariei, in functie de cantitatea de peste care urmeaza sa fie produsa, daca se vrea sa se creasca puiet, daca se face incubator. "Exista tot felul de instalatii pentru oxigenarea apei, a,instrumente speciale, bazinele de crestere, bazinele de ingrasare, bazine