Nascut la 7 iunie 1938 la Blaj, pictorul Horea Cucerzan debuteaza, dupa studii la Academia de Arte Frumoase "Ion Andreescu" din Cluj, in 1963, cu o expozitie personala in orasul natal.
Urmeaza altele la Bucuresti, Cluj, dar si, incepand din 1983, la Roma, Padova, Milano, Viena, Frankfurt, Venetia, Tarquinia, Civitavecchia, Paris, Lagny-sur-Marne. Numarul lor face imposibila enumerarea detaliata aici. Cea mai recenta expozitie a putut fi vazuta la sala Galateca din Bucuresti, la inceputul lunii iunie. Ea urmeaza unei ample selectii prezentate la sfarsitul anului trecut in orasul Louvre din apropierea Parisului, selectie ramasa in capitala Frantei, in vederea unei expozitii in sala Juan Miro, in 2008. Operele prezentate acum la Bucuresti sunt realizate, in marea lor majoritate, in ultimele luni, marturie a unei prolificitati pe care apropiatii i-o cunosc, de altfel.
Intalnim la Galateca lumea gratioasa si profunda in acelasi timp a lui Horea Cucerzan, in care solaritatea cromaticii, cursivitatea liniei, eleganta formelor releva o senzualitate rafinata si o emotie delicata. Pensulatia marunta, cu impastari construind forme de incandescenta materialitate, inchipuie nuduri elansate sau puternice, le impune privirii sau le "topeste" in atmosfera inconjuratoare pana aproape de contopirea cu elementul natural. O consubstantialitate a pamantului cu corpul femeii se realizeaza intr-una din lucrarile din expozitie cu o forta deloc neglijabila. Alteori, metafora ne apropie sacralitatea, fie printr-o modern conceputa maternitate, fie prin situarea imaginii sub bolta sugerata amintind arhitectura bisericeasca.
O serie de balerine, tema mai veche a artistului, marturisesc, de aceasta data, prin punerea in pagina si prin cromatica sensibilitatea lui Horea Cucerzan fata de atmosfera Frantei. Vagi reminiscente degasiene, filtrate prin senzualitatea proprie,