Foto: Romania Libera
Liviu Giosan, geolog marin la cel mai mare institut de oceanografie din lume - Woods Hole Oceanographic Institution din SUA -, sustine ca politicile de concesiune sunt o amenintare pentru Delta Dunarii. Cercetatorul considera ca Barajul de la Portile de Fier le "va
permite" apelor marii sa inghita pe termen lung Delta Dunarii.
"Delta se confrunta cu un deficit acut de sedimente pentru ca ele se opresc in baraj. Pe Dunare, debitul de apa a ramas aproape acelasi de peste o suta de ani, dar sedimentele aduse au scazut cu 70 la suta."
Efectele secundare au inceput sa apara, iar ele se manifesta prin infiltrarea apei sarate in nisipurile Deltei si prin modificarea ecosistemului. Diferendul "Bastroe" ar putea fi stins daca autoritatile ar permite navelor ucrainene accesul liber pe Sulina.
Liviu Giosan mai sustine ca acele campanii de salvare a Deltei in care oficialitatile se inghesuie la strans PET-uri sunt expresia unui turism mediatic. Ajuns cercetator la cel mai mare institut de oceanografie din lume - Woods Hole Oceanographic Institution din SUA -, Liviu Giosan si-a canalizat o parte din proiecte spre studierea Deltei Dunarii si a istoriei geologice a Marii Negre.
"Daca nu se aduc sedimente, marea invadeaza Delta"
Ai afirmat ca nu turismul este cea mai mare amenintare pentru Delta, ci barajul de la Portile de Fier.
Aceasta este o problema la nivel mondial pe termen lung, adica sute de ani. Pretutindeni, marile rauri, aflate in amonte de cate o delta, sunt barate pentru diverse constructii utilitare - hidrocentrale, irigatii. Delta se confrunta cu un deficit acut de sedimente pentru ca ele se opresc in barajul de la Portile de Fier.
Pe Dunare, debitul de apa a ramas aproape acelasi de peste o suta de ani, dar sedimentele aduse au scazut cu 70 la suta. O parte din cele