Foto: Cotidianul
Studiul indica doar cantitatile aproximative de materiale si solutii tehnice mai ieftine decit cele care au fost aplicate in practica. Proiectele tehnice de executie, singurele care puteau oferi indiciile necesare calcului exact al preturilor, nu existau in 2003.
In prezent, acestea sint definitivate doar pentru tronsoanele 2B (Cluj-Cimpia Turzii ) si 3C (Suplacu de Barcau-Bors), aflate in lucru, iar proiectele pentru celelalte sase tronsoane au fost recent licitate de Compania de Autostrazi (CNADNR).
Pe baza celor doua proiecte aprobate de conducerea companiei in luna mai, CNADNR a calculat o crestere a costurilor pentru cele doua tronsoane cuprinsa intre 53 si 57%.
„Depasirile sint de 27% pe primul tronson si de 105% pe cel de-al doilea, media fiind de 53-57%“, spune Dorin Debucean, director general adjunct al CNADNR.
„Diferentele provin din cantitati suplimentare de executat, articole noi, conditii de teren“, explica oficialii companiei. Tot aici este inclusa o suma de 58,8 milioane de euro, platita lui Bechtel pentru organizarile de santier.
In plus, firmei americane i se vor plati in fiecare an sume corectate cu un coeficient anual de indexare a preturilor unitare.
„Pentru 2007, acesta este de 20%“, afirma directorul general CNADNR, Mihai Grecu. Adaugat majorarilor de costuri pricinuite de ajustarea acestora cu cantitatile exacte, coeficientul de indexare a preturilor unitare va duce in final la o crestere finala de 88%.
Aceasta va fi superioara in anii urmatori, o data cu majorarea coeficientului care are ca baza anul 2003.
De aceea, oficiali ai CNADNR care au solicitat anonimatul afirma ca, din calculele facute impreuna cu firma de consultanta Scetauroute, rezulta ca pretul final ar putea depasi chiar 7 miliarde de euro, ceea ce inseamna o triplare a e