"Americanii sunt aici, asa cum ne dorim de multa vreme!", a exclamat seful Comisiei de privatizare pentru Automobile Craiova, secretarul de stat Sebastian Vladescu, deschizand in fata presei plicul cu documentele ofertei finale Ford pentru fabrica din Craiova.
Daca va fi finalizata asa cum se anticipeaza, privatizarea Daewoo ar putea rivaliza cu usurinta succesul privatizarii Dacia sau BCR (tranzactie negociata tot de Sebastian Vladescu, ca ministru de finante).
Desi negocierile pe contract incep azi, filmul privatizarii Daewoo a inceput inca din 2005. La inceput a fost o initiativa de rascumparare a partii coreene a companiei mixte - participatie detinuta de o ramura in faliment a concernului-mamut Daewoo.
Negocierile cu lichidatorul au fost foarte dure, mai ales ca reprezentantul coreean repeta mereu (uneori pe parcursul a mai mult de trei ore) ca "are un mandat de cel putin trei ani al Curtii de Justitie si Faliment din Incheon, Coreea - si ca nu se prea grabeste, intrucat Daewoo Romania ramasese ultima parte nevanduta a companiei falimentare.
Restul subsidiarelor fusesera fie preluate de General Motors, fie vandute catre antreprenori din tarile unde erau implantate diversele uzine.
Un exemplu de astfel de antreprenor este Oleg Deripaska din Ucraina - magnatul a cumparat fosta fabrica Daewoo Ucraina, isi importa motoarele din Romania si deci a fost logic interesat la un moment dat sa cumpere si fabrica romaneasca.
Ca urmare a acordului semnat cu coreenii, Romania a rascumparat cu 60 de milioane de dolari pachetul majoritar al Automobile Craiova S.A. si a platit unele datorii restante. Compania e intr-o stare mult diferita de cea in care a fost predata in 1996.
Din vechea fabrica Oltcit, dupa 800 de milioane de dolari investiti de cei de la Daewoo, nu au mai ramas decat maxim doua prese, restul utilajelor fiind reconstru