Foto: RompresDocumente:
Eurobarometru - principalele rezultate
(12.07.2007) PDF
Internetul a devenit factor de stratificare sociala. Eurobarometrul arata diferente semnificative intre utilizatorii de Internet si restul populatiei in raportarea la realitatile socio-culturale.
· Studiul integral
Profesorul Dumitru Sandu, autor al Raportului National despre Eurobarometrul 67, lansat pe 11 iunie la Bucuresti, explica nuantele noului Eurobarometru.
[c:2:s]
Redactor: Ultimul Eurobarometru arata un nivel relativ stabil al increderii concetatenilor nostri in Uniunea Europeana, comparativ cu masuratorile din toamna trecuta. Cu toate acestea, starea de spirit s-a modificat vizibil in rau, cel putin in randul defavorizatilor tranzitiei, care, iata, sunt acum si mai expusi pauperizarii. Cum se impaca cele doua tendinte, aparent opuse?
Dumitru Sandu: Mare atentie la citirea datelor! Prezentarea pe care o facem rezultatelor Eurobarometrului nu este una simplista, de tip inventar, ci una de tip lectura a starii de spirit din Uniunea Europeana din perspectiva romaneasca. Din aceasta perspectiva constatam cateva lucruri.
Aderarea a avut loc intr-un context marcat de decalaje puternice sociale intre Romania si anumite grupuri de tari din Uniunea Europeana, context dominat de schimbari rapide, neasteptate, neobisnuite. Ca cercetator, constati de aceasta data ca mediile nu te mai ajuta, deci nu mai poti emite judecati standard pe baza lor.
Astfel, desi nivelul mediu de incredere al romanilor in UE ramane relativ acelasi, 65% acum fata de 67% in toamna anului trecut, daca te uiti cu o „lentila” buna la date constati ca nu este vorba despre stabilitate. Din contra, este vorba despre o schimbare importanta de opinie pe diferite segmente sociale.
Vorbim despre o crestere a increderii in UE in c