Se vede treaba ca incercarea de acum mai bine de un an a lui Radu Macrinici de a poposi la Teatrul Municipal din Baia Mare a fost o operatiune inspirata. Trimis la plimbare de Horatiu Mihaiu, de la Sfintu Gheorghe (de unde a sters-o si regizorul-scenograf, actorul Florin Vidamski fiind noul director, de circa o luna: daca palaria nu a intrat, intre timp, la apa, sa speram ca nu e exagerat de ampla…), dupa douasprezece editii ale Festivalului International de Teatru Atelier, negasind rezonanta necesara a edililor Sighisoarei (se pare ca, totusi, ceva se coace si acolo), in urma celei de-a treisprezecea, dramaturgul (daca precara mea matematica nu ma insala, decan de virsta, la 43 de ani, in domeniu – sigur, ma refer la cei care conteaza) este evident ca si-a gasit locul si, mai ales, oamenii, in Maramures. Asa se explica realizarea celei de-a cincisprezecea editii (a doua la Baia Mare), in evolutie limpede.
in contextul actual (ma declar inca o data partizan al festivalurilor, daca se poate si in cel mai mic catun, evenimentul real – iara nu facaturile de „pe sticla“ – fiind potentiale motoare ale spiritualitatii fiecarei comunitati), manifestarile de gen cu personalitate clara sint tot mai putine. Festivalul iesean Goldfaden pare pus la pastrare de la schimbarea directorului general la National, oricum cladirea intrind pentru citiva ani in reparatii capitale (daca va avea aceeasi soarta ca Palatul Culturii…). Mai jos, la Piatra Neamt, noul director Liviu Timus incearca o reformare, pe cit se pare, a traditionalului festival al Teatrului Tineretului. Reforma optima, insa, ar fi atingerea cotei din timpul directoratului lui Dan Borcia (si pentru institutie, si pentru festival), si invitarea acestuia in staff-ul actual. Din fericire, la Bacau, noul cuplu directorial Gazdaru-Dutu pare sa fi reusit reiterarea Galei Star. La Tirgoviste si Pitesti se cauta, s-a