- Diverse - nr. 136 / 16 Iulie, 2007 Faze de executie a unui vas ceramic. Relatia om-lut este una din primele relatii stabilite intre om si fragmente ale naturii. Mitul modelarii omului insusi din huma primordiala a strabatut evii cei vechi ai omenirii ajungand pana la noi in tiparul cunoscut al Galateii, opera lui Pygmalion, care, om fiind, a rugat-o pe Afrodita sa dea viata plasmuirii sale de care s-a indragostit. Experienta practica a oamenilor a recunoscut pamantului, taranei, lutului, puteri generatoare de viata, stabilindu-se un fel de "solidaritate" cosmobiologica intre teluric, pe de o parte si vegetal, animal si uman, pe de alta parte. Lutul muiat in apa si framantat,amestecat cu nisip pentru degresare, modelat,uscat si ars a intovarasit constant Omul, marcandu-i pasii, suind spre azi si insemnandu-i devenirea in timp prin cel mai precis, daca nu singurul "calendar" al epocilor succesive numite cu termeni criptici pentru nearheologi, dupa numele siturilor unde pentru prima oara s-au descoperit (Boian, Cucuteni, Vadastra etc.). Cei noua mii de ani ai ceramicii, dintre care aproape opt mii sunt atestati pe teritoriul romanesc, reprezinta cam o treime din existenta lui Homo Sapiens. Originea artei ceramice in tara noastra constituie o problema dintre cele mai interesante pentru cercetarea culturii materiale a poporului roman, trecutul ceramicii populare putand fi mai bine cunoscut decat al altor arte populare lucrate in materiale mai putin durabile. Ea aduce o importanta contributie la reconstituirea felului de viata al oamenilor. Aceasta reconstituire este posibila intrucat stim ca obiectele de arta populara nu sunt create intamplator, ci reflecta necesitatea oamenilor la un moment dat, in cazul de fata, necesitatea de a crea vase, recipiente, obiecte de care omul are nevoie in toate momentele vietii in multiplele sale aspecte. Crearea prin inventie a formelo