Preturile alimentelor pe piata bulgara reprezinta aproape 79% din media preturilor la alimente in Romania, potrivit unui studiu realizat de biroul european de statistica Eurostat.
Preturile pietei locale de alimente si bauturi non-alcoolice reprezinta 71% din media preturilor UE, discrepantele fiind mai mari la tutun, cu doar 32% din media preturilor din Uniune, potrivit Eurostat.
Romania se situeaza pe locul 7 in topul celor mai ieftine piete de alimente si bauturi non-alcoolice din UE, pe aceeasi pozitie cu Ungaria. Dintre statele membre UE, Bulgaria inregistreaza cel mai redus nivel al preturilor, comparativ cu media Uniunii, respectiv 56%, ceea ce reprezinta aproape 79% din media preturilor de pe piata locala, pe categoriile enuntate. Spre exemplificare, un kilogram de carne care costa in Romania 6 lei, ar putea fi gasit in magazinele din Bulgaria cu 4,8 lei, preturile medii pe acest segment fiind cu circa 20% mai mici pe piata din Bulgaria fata de cea locala, potrivit datelor citate.
Acesta este si motivul pentru care magazinele bulgaresti de la granita cu Romania inregistreaza un flux mare de clienti romani.
Eurostat a comparat preturile unui cos de 500 de produse alimentare, bauturi si tutun, in cele 27 de state membre UE, dar si in trei tari candidate (Croatia, Macedonia si Turcia), trei state EFTA (Islanda, Norvegia si Elvetia), alaturi de patru tari din Balcanii de Vest (Albania, Bosnia si Hertegovina, Muntenegru si Serbia).
Indicele preturilor reprezinta o comparatie intre nivelul inregistrat intr-un anumit stat si media la nivelul UE. Daca indicatorul depaseste 100%, tara este mai scumpa decat media europeana.
Preturile painii si cerealelor pe piata locala reprezinta aproximativ 60% din media preturilor in Uniune, in schimb laptele, branza si ouale se apropie de nivelul de pret mediu din UE (94% din medi