Raportul "România Educatiei, România Cercetarii", o diagnoza a învatamântului românesc, prezinta situatia din scoala noastra pe baza rapoartelor si datelor statistice privind functionarea sistemului, rapoartele expertilor privind trendurile internationale si documentele Comisiei Europene, Bancii Mondiale, OECD, Fundatiei Nationale de stiinte si Departamentului de Educatie din SUA. Potrivit acestui raport învatamântul este ineficient, nerelevant, inechitabil si de slaba calitate.
Infrastructura si resursele din sistemul de învatamânt sunt de slaba calitate. Majoritatea scolilor din România au o arhitectura de când lumea si peste 82% din totalul cladirilor scolare sunt construite înainte de 1970, uneori chiar cu mult mai mult timp în urma, ceea ce face ca starea si dotarea lor sa nu mai corespunda standardelor actuale de pregatire. Din mii de scoli românesti lipsesc facilitatile de baza cum ar fi apa curenta, grup sanitar, iar dotarea materiala este precara. Doar 36% dintre scoli sunt conectate la internet, majoritatea fiind formata din liceele din mediul urban. De asemenea, media de vârsta a personalului didactic este de 40 de ani la femei si de 44 de ani la barbati, iar calitatea prestatiei este, în general, slaba. Doar 18% din personalul didactic a urmat un curs de pregatire pentru utilizarea tehnologiei informatiei în predare, iar într-un sondaj recent 3, 74,3% dintre elevii de clasa a VIII-a sustin ca profesorii obisnuiesc sa le dicteze la majoritatea materiilor. Programa scolara este deosebit de încarcata si mai ales, este lipsita de o viziune clara. Mai mult, evaluarea elevilor prin teste nationale si bacalaureat este de slaba calitate. Învatamântul românesc se mai confrunta si cu declinul demografic. Astfel, potrivit analizelor statistice în anul 2013 vom avea cu 20% mai putini elevi decât în 2005, iar în 2025 – cu 40% mai putini. "Învatamântul român