Cresterea sustinuta a preturilor produselor agricole si cererea din ce in ce mai mare la nivel global ii pune in dificultate pe producatori.
Painea prajita ar putea deveni in curand doar o traditie, in locul unui ingredient necesar al micului dejun, dupa ce producatorul englez de alimente Premier Foods a anuntat ca va majora pretul la paine pentru a doua oara in sase luni.
Cresterea asteptata a preturilor este ultima dintr-o serie de cresteri pe care companiile producatoare de alimente si bauturi au incercat sa le impuna consumatorilor din cauza majorarii costurilor de productie la paine, bere, iaurt, ciocolata si alte produse alimentare.
In prima jumatate a anului, indexul de cost al ingredientelor realizat de Lehman Brothers, care acopera cacao, cafea, ceai, ovaz, seminte de soia, lapte si alte ingrediente, a crescut cu 14,9%, succedand o crestere de 16,5% in a doua jumatate a anului 2006.
Cea mai mare crestere s-a resimtit in preturile laptelui praf, care aproape s-a dublat, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.
Pretul la orz a crescut de asemenea cu 53%, in timp ce pretul la porumb a crescut cu 68%.
Companiile europene consumatoare de asemenea materii prime se confrunta cu cele mai sustinute costuri, din ultimul deceniu, a declarat Ian Shackleton, analist in domeniul alimentelor la Lehman.
"Ne-am obisnuit ca pretul sa creasca sau sa scada un an, doi, dar se pare ca de aceasta data avem parte de mai multa consecventa in aprecierea preturilor", spune Shackleton.
In 2006, companiile s-au confruntat cu costuri de ambalare si transport mult mai ridicate din cauza preturilor mari la petrol si aluminiu.
Anul acesta insa, costurile marfurilor agricole constituie o problema pentru companii.
Costurile materiilor prime reprezinta un procent mai mare in costurile totale ale unei companii