Până la sfârşitul acestei săptămâni, Guvernul ar trebui să adopte normele de aplicare a legii privind despăgubirile cuvenite păgubiţilor Dacia. Fără norme, legea care le recunoaşte dreptul la despăgubiri e apă de ploaie. Cum la Ministerul de Finanţe nu există nici măcar vreo schiţă a normelor, membrii Asociaţiei Păgubiţilor de Autoturisme s-au apucat să scrie cam ce şi-ar dori şi să contureze propunerile într-un proiect de act normativ.
Au cerut şi primit de la Institutul Naţional de Statistică rata oficială a inflaţiei între 1990 şi 2007 – 306006,4%! Pentru un deponent care a avut strânşi toţi banii pentru o Dacie model 1990, respectiv 70.000 de lei, actualizarea sumei cu rata inflaţiei înseamnă circa 6.700 de euro.
Conducerea asociaţiei cere ca atribuirea certificatelor de depozit – forma de despăgubire prevăzută de lege – să se încheie până la 31.10.2007, cel puţin pentru cei 5.000 de membri ai asociaţiei. În plus, deoarece cei mai mulţi au în jur de 70 de ani, conducerea mai cere ca perioada de maturitate a certificatelor să se reducă de la 1-2 ani, cum prevede legea, la şase luni. În fine, conducerea asociaţiei cere ca prin normele de aplicare să se rezolve şi problema a 1.000 de amărâţi care în 1992 au urmat sfatul oficial al CEC şi şi-au transferat conturile la BRD în speranţa că vor obţine un credit pentru a acoperi creşterea preţului. După ce au transferat conturile, oamenii au aflat că nu primesc credite deoarece... nu există maşini fabricate.
De pildă, Aurel Moraru, unul din cei rămaşi cu contul la BRD, a fost de curând informat de conducerea băncii că cei 72.931 lei care în 1991 reprezentau „avans autoturism” valorează acum, după 16 ani de stat în bancă, 8,36 RON.
Mai mult, de la Ministerul de Finanţe, omul a fost lămurit că, în conformitate cu Legea 146/2007 privind despăgubirea păgubiţilor Dacia, nu are dreptul la nici o compens