În urmă cu doi ani, un milion de români lucrau în industria textilă. Astăzi, numărul s-a redus la 300.000, iar fabricile din România sunt puse în situaţia de a refuza colaborarea cu nume internaţionale. Sfârşitul lohnului sau o criză temporară de forţă de muncă? La sfârşitul anilor ‘90, fiecare al treilea pantalon vândut în Europa, fie că pe etichetă era scris Pierre Cardin, fie H&M, era produs la Covasna. Astăzi, o astfel de statistică este greu de făc
În urmă cu doi ani, un milion de români lucrau în industria textilă. Astăzi, numărul s-a redus la 300.000, iar fabricile din România sunt puse în situaţia de a refuza colaborarea cu nume internaţionale. Sfârşitul lohnului sau o criză temporară de forţă de muncă?
La sfârşitul anilor ‘90, fiecare al treilea pantalon vândut în Europa, fie că pe etichetă era scris Pierre Cardin, fie H&M, era produs la Covasna. Astăzi, o astfel de statistică este greu de făcut. Şi asta pentru că productivitatea în fabricile de textile româneşti a scăzut puternic, mai ales din cauza lipsei de personal calificat. Anul trecut, comparativ cu 2005, productivitatea s-a redus cu 7%, iar trendul se menţine şi anul acesta. „Marile branduri nu vor să plece din România, dar nu-i mai putem accepta noi“, spune Maria Grapini, preşedintele Federaţiei Patronatelor din Industria Uşoară. Mâna de lucru este încă atractivă pentru producătorii din Vest, dar colaborarea dintre aceştia şi România nu este în avantajul fabricilor autohtone, care pierd din cauza ratei de schimb leu-euro.
Zona care cuprinde oraşele Târgu Secuiesc, Sfântu Gheorghe şi Baraolt din judeţul Covasna, cunoscută şi sub numele de Valea Pantalonilor, numără 15 fabrici producătoare de textile, care lucrează în sistem lohn. Aproape toate produc pantaloni pentru firmele internaţionale. Proprietarii unităţilor