Intrarea marilor companii multinationale pe piata romaneasca, emergenta din multiple puncte de vedere, este principala cauza a "invaziei" de expati din ultimii cativa ani. Rudolf Fedorovici, consultant in cadrul companiei de executive search Advice Human Resources/ EMA Partners International, ne-a aratat ca, desi la nivelul tuturor companiilor care activeaza pe piata din Romania, romanii din top management sunt preponderenti, lucrurile stau semnificativ diferit pentru companiile multinationale. Acestea din urma manifesta o clara tendinta de a angaja manageri straini atunci cand isi demareaza operatiunile pe o piata emergenta ca Romania.
La o intrare "in forta" pe piata, experienta strainilor e necesara
Decizia unei companii de a apela sau nu la expati nu depinde atat de mult de profilul acesteia, caci, dupa cum a subliniat Fedorovici, "in toate domeniile e nevoie de expati". Se poate spune, mai degraba, ca aceasta miscare strategica de conducere este influentata de un singur factor: gradul de complexitate al activitatii companiei respective, in corelatie cu nivelul la care aceasta intentioneaza sa-si desfasoare operatiunile pe noua piata. Cu alte cuvinte, daca o multinationala de mari dimensiuni intentioneaza sa deruleze, cel putin pentru inceput, operatiuni restranse in tara noastra, cel mai probabil este ca ea va desemna un roman pentru coordonarea acestora. Pe de alta parte, ne-a aratat Fedorovici, "daca o companie vrea sa intre in forta pe piata romaneasca, atunci va apela la expati". Exemplele autohtone pe care le-a adus reprezentantul Advice Human Resources pentru a-si sustine "teoria" sunt Ford si Nokia, care, luand in considerare o eventuala intrare in forta, se are in vedere un management expat. De asemenea, orice investitie majora, de la care se asteapta un profit direct proportional, va determina, in general, angajarea unor specia