O caracteristica a distributiei de film din ultimele doua luni e incetinirea ritmului de lansare a premierelor la 2-3 pe saptamana, dupa ce se ajunsese la 5-6 anul trecut si in prima jumatate a acestui an. Aceasta incetinire vine pe fundalul scaderii permanente a frecventarii salilor de cinema din Romania, dar are si o cauza conjuncturala - inceputul vacantei de vara. Ca diversitate - nici o schimbare: majoritatea covarsitoare a filmelor vin din SUA, 3-4 din Franta sau Marea Britanie, doar unul romanesc (California Dreamin’, al lui Cristian Nemescu, despre care am scris in corespondenta de la Cannes), unul asiatic, unul olandez... Filmul asiatic e unul (sud)coreean - zice-se filmul (coreean) care a avut cele mai mari incasari din intreaga istorie a cinematografului din aceasta tara: Gwoemul/Monstrul (2006), regia Bong Joon-ho. E un horror cu accente parodice, de o naivitate ostentativa, de unde probabil ca i se trage si succesul. E un film bine facut - asiaticii sunt maestri in gen, dar in lipsa unui astfel de succes comercial, el ar trece aproape neobservat. Mai degraba un film de vacanta, amuzant, decat unul care sa-ti ramana in minte ca o pelicula de referinta. A avut premiera romaneasca la TIFF, iar acum poate fi vazut si-n salile de cinema. Dintre filmele americane, sunt cateva asteptate si dezamagitoare (Ocean’s Thirteen, Zodiac), altele o surpriza relativ placuta (The Illusionist). Ocean’s Thirteen/Ocean’s Thirteen - Acum sunt 13 e partea a treia a seriei Ocean’s..., regizat tot de Steven Soderbergh si tot cu George Clooney, Brad Pitt, Matt Damon, Andy Garcia... A avut premiera la Cannes, unde a fost inclus in Selectia Oficiala (in afara concursului) si a iesit destul de repede in salile romanesti. E un film facut, fara nici o indoiala, din motive mercantile, caci altfel nu are nici o motivatie. Inspiratia e zero, nu mai aduce absolut nimic nou si lasa o senza